S Bazarobotem jsem se seznámila až po nějaké době, kdy už měl nasazené ostruhy z obchodování na AUKRO. Vystupuje jako obětavá služba lidu, kdy ochotně a bezplatně posbírá nepotřebné věci a nabídne je k prodeji na AUKRO s tím, že o zisk z prodeje se podělí v poměru 40% Bazarobot a 60% dodavateli produktů.
V diskuzích na internetu jsem si přečetla, že se moc nedělí, protože prý utrženou částku údajně vynakládá na zlikvidování neprodaných produktů. Takže dodavatelé prodávaného zboží nejspíše nakonec utřou nos. Zbavili se přece nepotřebného, tak co by ještě nechtěli.
Zůstává nezodpovězená otázka, jak se dělí přirážka 20 Kč k vydražené položce, kterou deklaruje Bazarobot? Chápu, že při dražbě zboží za cenu 10 Kč, by 6 Kč mohlo jít na účet dodavatele produktu, a pak se zlomyslně směju, že zisk pro Bazarobot je pěkných 24 Kč. Jestli nebylo lepší onu věc odnést do nějakého bazaru ve městě, než si plácnout s Bazarobotem? Za lenost a pohodlnost se platí, a tak si na adresu naivních dodavatelů zboží pro bazarobotí kšefty říkám „dobře ti tak, lenochu.“
V čase, kdy Bazarobot přičítal jen 5 Kč na položku, jsem si nakoupila po prvé a byla jsem spokojená. Později, to už položka stála 10 Kč k vydražené ceně, jsem netrvala na kdovíjaké kvalitě zboží, ale prskala jsem vzteky, že z vydraženého balíku se nějak ztratily dvě položky, které opravdu měly co do sebe – DVD Caligula, to se později na moji už snad desátou prosbu, přece jen našlo, a DVD Devátá brána od Polanského, ta se bohužel nenašla, Polanský holt není k zahození.
Bazarobot ochotně vrátil peníze za takto nevydařený obchod, ale moje pozornost upoutala obchodní finta, která spočívala v tom, že v seznamu, přiloženém v krabici tato položka chyběla také. Opravdu jen náhodou jsem seznam porovnala se seznamem ve své excelové tabulce, a tak jsem přišla na to, že tato zaplacená položka sice do ceny zakalkulovaná byla, ale do seznamu v krabici zapsaná nebyla a do krabice přidaná také nebyla. To byl vážný impuls ke zbystření smyslů při obchodování s Bazarobotem.
Jak jsem ale předeslala, ti hloupější se prostě musejí spálit, aby konečně pochopili, kdo proti nim stojí. Tak jsem si přece jen po menší odmlce znovu navybírala téměř padesát drobností pro radost, užitek, domácnost i vzdělání od Bazarobotu. A tentokrát se mi dostalo opravdu zajímavého proškolení.
Bazarobot mi účtoval 20 Kč za položku, ačkoliv v popisu bylo vždy uvedeno 10 Kč za položku. Taktéž v popisu Bazarobotu na AUKRO v rubrice „o mně“ stále bylo uvedeno 10 Kč za položku.
Přišlo mi zboží zcela nefunkční, pravda, v popisu se uvádí, že produkt nebyl testován, šlo jen o káblík k fotoaparátům.
Přišlo mi zboží – obal na mobil, který se okamžitě rozlepil, čili rozpadl, čili jej nelze použít, navíc povrch oprýskal – prostě věc určená spíše k likvidaci nežli k prodeji. Takhle aspoň víme, proč občané mají platit více za svoz odpadů – likvidují odpad, který nelikvidují prodejci nebo výrobci jakožto zastaralý, ztrouchnivělý, shnilý, zplesnivělý a podobně znehodnocený.
Přišlo mi zboží – sluchátka se steřelým a odprýskávajícím obalem polštářů na uši. Sluchátka fungují výborně, jen to smetí okolo se musí uklidit.
Přišlo mi i zboží rozbité – plastový ruční šlehač. Velká prasklina na boku plastové nádoby byla přelepená lepicí páskou a přilepená k víku, aby to lépe drželo, a celý šlehač pak zabalený ve fólii, aby to lépe vypadalo.
Přišly mi i dva keramické hrnky s popraskanou glazurou, což popis neuváděl, ani fotodokumentace nedokládala.
Všechno jsem samozřejmě hned netestovala a neprověřovala, pro úplnost informací je třeba podotknout, že na příklad mobil, vydražený u Bazarobotu funguje, tedy alespoň zatím funguje. A některé obaly na mobil jsou v pořádku, fungují a nerozlepují se.
Za zamyšlení ale stojí fakt, že Bazarobot svoji službu sběru nepotřebného prezentuje málem jako charitativní činnost, přitom fintou s dvacetikorunou k položce perfektně mate dodavatele zboží, dražící a nakupující a zřejmě i finanční úřad. To je však možné jen a jen s podporou nakupujících. Je to podobné jako s proslavenými šmejdy – co dovolí nakupující, to na ně šmejdi ochotně a rádi narafičí.
Zmíněné metody Bazarobotu budou vycházet a vynášet zisky díky nakupujícím a snad i díky naivním dodavatelům zboží. Možná ale v některých případech v podstatě jde o povedenou likvidaci skladů s prošlým zbožím, určeným k ekologické likvidaci. Jako bonus pak, co finanční úřad nevidí, to při odvodu daní nebolí.
Opravdu vidět dvacetikorunové příplatky za všechny položky (mimo té první v krabici) ani nelze, neboť u ceny produktu se neuvádí, taktéž počítané a evidované provize AUKRO se odvíjí z ceny po skončení dražby. Ani faktury Bazarobot nevystavuje, seznam zboží uvádí bez ceny, ať již jej vystaví elektronicky, nebo třeba vytiskne na papír, který vloží se zbožím do krabice.
Co se týká ekologické likvidace nefungující elektroniky, káblíků, plastových výrobků a podobně, o tu nechť se postará napálený nakupující. To je jen asi čtvrtá moucha, zabitá Bazarobotem jednou dobře mířenou ranou.
Má význam uvažovat o vracení zboží v ceně několika desítek Kč plus 20 Kč za položku, dohadování se, kdo způsobil prasklinu či nefunkčnost, a platit poštovné za vrácení vadného zboží? Stačí zklamání z nevydařené aukce. Netřeba ztrácet další čas balením vadného šuntu a stepováním s balíkem u přepážky na poště. Seznamte se s Bazarobotem a vítejte v ČR. Nebo snad: nedejte se také napálit.
Obrázek v perexu – popisek: I tohle si můžete koupit od Bazarobotu, který věc popisuje takto:
„Obal na mobilní telefon, poutko v zadní části pro uchycení např. za pásek, magnet v přední části pro uzavření pouzdra, mírně sedřený materiál na spodní části, rozměry: šířka 10 cm, výška 5 cm, hloubka 2,5 cm, stav dobrý, viz fotografie.“ Mírně sedřené bylo fakticky natržené a rozlepilo se hned na první sáhnutí a pokus o otevření. Pouzdro je tedy stále nepoužité, uvnitř jako nové.
Obrázek v perexu – autor: Jana Šimonová