V posledních letech stále častěji počítáme mrtvé diváky rallye. Poslední rok ukončilo smrtelné zranění každou rallye v ČR, organizovanou v prostředí obcí. Nakonec, koho trestat? Jako první preventivní opatření Svaz rallye Federace automobilového sportu Autoklubu ČR v úterý na mimořádném zasedání v Praze poslední dvě rallye tohoto roku zrušil. Někde tedy asi bude chyba, kterou je třeba odstranit preventivním opatřením. Tresty se totiž nevynášejí.
Řidič havarovaného vozu jede sice agresivně, ale tak, aby nehavaroval, přesto havaruje. Závodní tým udržuje vozy v technickém stavu co nejlepším, tedy ani technický stav vozu nebyl příčinou havárií. Pokud pilot havarovaného vozu nebyl způsobilý na tak náročné závody, o tom měl rozhodnout pořadatel. Jak by to ale měl posoudit? O tom, kudy se pojede a jak bude trat zabezpečena, má rozhodnout pořadatel. Jak schopný má být pořadatel a jakým dokladem svoje schopnosti doloží, aby mohl závod organizovat? Jak vzdělaní stran tohoto sportu mají být zastupitelé obcí, aby mohli závod obcí povolit?
Mnoho otázek a žádná odpověď, respektive žádná rozumná odpověď. Jako téma k diskuzím tyto otázky posloužit mohou. Bohužel diskuze spíše vzbudí emoce, nežli dají na stůl použitelnou odpověď. Je ale nejvyšší čas uvědomit si, že má-li každá rallye skončit předčasně kvůli smrtelnému úrazu, pak se nemusí žádná rallye ani rozjíždět. To, oč v rallye běží, totiž vyhodnocení nejrychlejšího, se totiž stejně nekoná.
Viděno úhlem zmíněného pohledu by tedy vhodné preventivní opatření bylo nejezdit rallye obcemi a organizovat je profesionálněji, s lepším zabezpečením a delší dobu dopředu, nakonec – a to je podstatné – ve vhodném prostředí. Lopeník vhodné prostředí nebyl, což dokládá i tvrzení starosty obce, že obyvatelé mají v čase závodu zůstat v domech a nechodit ani na svůj pozemek, a kromě toho, že považuje obyvatele za poněkud inteligenčně nedostatečné na to, aby jim v tak krátkém čase vysvětlil, jak se mají v čase závodu chovat.
Nejen Lopeník, ale vlastně žádná obec nebyla budována pro rallye, ani pro průjezdy rychlých aut. Obce vyrostly pro lidi a průjezd obcemi je rychlostně omezen, čemuž odpovídá i údržba komunikací. Proč tedy obce jednou za čas znásilňovat a dělat z nich něco, co nejsou a nikdy nebyly, závodní okruh? To by nakonec pár dnů v roce také mohli obce zahrnout do honitby i myslivci. Ti, co by vyšli před dům a byli střeleni, by byli vyhlášeni za hlupáky, kteří se postavili tam, kam neměli. Stačilo by jen vylepit plakáty, že v čase lovu se v obci střílí. Samozřejmě nimrodi nestřílí lidi, míří na zvěř, ale to piloti závodních vozů také míní jezdit po trati a ne kosit lidi na trávnících a bourat ploty zahrad.
Myslivci už svá preventivní opatření mají. Honitbu nelze vymezit do obydlených prostor. I tak při lovu může přijít k újmě člověk. Jako dobré preventivní opatření pro organizování rallye by mohlo být vymezit závodní tratě mimo obydlené prostory. I pak zřejmě budou občas mrtví, protože neštěstí nechodí po horách, ale po lidech.
Neštěstí při rallye se ale pak budou týkat jen lidí skutečně poučených, neboť ten, kdo netuší, co rallye je a jaká přináší rizika, ten se v takovém prostoru vůbec nevyskytne. Zároveň odpadnou řeči starosty o nedostatku času na zdlouhavé vysvětlování občanům, co se může stát, až kolem jejich domu pojede účastník rallye, kterému se závod poněkud vymkne z ruky. Snad by takovým opatřením bylo možno vyloučit nejen zbourané ploty daleko od závodní tratě, ale i smrtelná zranění obyvatel obce, kteří se stali součástí rallye jako přítomní přihlížející jen proto, že v obci bydlí.
V Lopeníku prý šlo o souhru náhod. Náhody jsou však důvodem všech nehod. Braňme se tedy náhodám preventivními opatřeními s pevnějšími mantinely a s lépe vytyčením prostorem, kam ony náhody smějí vstoupit.
Obrázek v perexu:
Popisek – Místo tragédie v Lopeníku
Autor – Martina Julinová, tn.cz