Střed Ostravy by se vešel málem do dlaně a těch pár obcí, co se k němu pojí, by se dalo obejít i pěšky. Brzy se tak zřejmě bude dít. Neboť opravdickým nepřítelem hladkého průjezdu Ostravou, ale zřejmě i nepřítelem ostravských politiků je společnost Ostravské komunikace, a.s.
Vinou špatné komunikace mezi Ostravskými komunikacemi a porubskou radnicí vznikl problém, který starosta Poruby Lumír Palyza napravil co nejrychleji a co nejlevněji, s ohledem na zájmy občanů, bez zbytečného omílání, kde se stala chyba, a bez nekonstruktivních poznámek o tom, kdo za to může. Konstruktivně nastavil pravidla komunikace mezi Ostravskými komunikacemi a svojí kanceláří pro příští jednání a vzal věc za vyřízenou.
Ve zkratce šlo o to, že ke konci roku 2011 Ostravské komunikace a.s. oznámily Palyzovu náměstkovi Milanu Gregorovi, že našly volné finanční prostředky a tyto hodlají vynaložit na zvýšení bezpečnosti na přechodech velmi frekventované Hlavní třídy v Ostravě-Porubě. Palyza výsledné dílo zhodnotil takto: „Měl jsem představu led nasvícení přechodu středem tak, aby byl lépe viditelný za tmy. Namísto toho Ostravské komunikace položily před některé přechody adhezní koberce, jejichž povrch ale nedobře přilnul, drolil se, rozvážel na kolech aut a vyprašoval po okolí.“ Mluvčí Ostravských komunikací a.s. Jiří Maléř to potvrzuje: „Víme o drolení povrchu, jde o několik míst, monitorujeme situaci, budeme to řešit standardní reklamací u dodavatelské u firmy Značky Morava. Budeme chtít, aby zhotovitel i s ohledem na počasí problémové úseky co nejdříve opravil.“
Starosta Palyza nečekal na nějaká zdlouhavá reklamační řízení a kvůli bezpečnosti in-linových bruslařů a vůbec kvůli prašnosti kolem přechodů, kdy se červený materiál rozprašoval rovnou do přilehlých obchodů třeba i s potravinami, nechal na náklady obce adhezní povrch odstranit a nahradit ho levným řešením, tedy žluto-bílo-modrými obrazci, které znázorňují 3D jehlany. I přispěchali snaživě kritičtí redaktoři s tvrzením, že tyhle obrazce téměř nejsou vidět. Asi nevědí, že barva žlutá je vidět ze všech barev z největší dálky, ze všech, to značí, že je vidět i z větší dálky než bílá zebra přechodu.
Redaktoři převelice usilovně počítali, kolik vynaložily Ostravské komunikace, ale zapomněli dodat, že částka byla takto vyčíslena za přechody nejen na třídě Hlavní, ale i jinde v Porubě. Stejně tak se jali kritizovat „Palyzovy“ 3D obrazy, aniž by se někde poučili o vlnové délce žluté barvy, a dále kritizovali řešení, aniž by se zajímali o to, s kolika penězi obec mohla počítat na nápravu. Někteří redaktoři zveřejnili domněnku, že adhezní koberce musely být odstraněny kvůli mezinárodní soutěži v in-linovém bruslení.
Pokud s touto myšlenkou budeme pracovat, pak nám ovšem neujde postřeh, že ji nevzaly v potaz Ostravské komunikace a jednoduše bez konzultací zpomalovací pásy položily. Proč adhezní povrch byl položen tak nekvalitně, že se granule z něj vyprašovaly, v nanesené vrstvě kola aut vytloukala díry, rozvážela granule a fakticky se daly očekávat i pozdější problémy s touto úpravou komunikace? A když tedy někteří redaktoři staví na myšlence, že Palyza dal přednost soutěži v in-linovém bruslení, která se jede jednou ročně, proč se tito redaktoři nezabývali otázkou, kdo ty závody jede? Někam se ztratil poznatek, že na Hlavní třídě se prohánějí na in-linech lidé celoročně, závody nezávody.
Čemu a komu dal starosta přednost, když nechal nekvalitní adhezní povrch odstranit? Odpověď je zřejmě komplexnější. Jednak přeskočil tahanice kolem reklamací nekvalitně položeného povrchu, který dost dobře nepřilnul, vyprašoval se do okolí, na chodníky, mezi lidi, do kočárků s miminy i do obchodů a možná tím vyřešil i budoucí problémy motoristů, kteří by na výtlucích, jak se dělají jinde, asi moc nadšeně nejezdili. Nakonec se dostáváme k in-linům a také k tomu, že Hlavní třída je skutečně oblíbeným místem pro cyklisty, ti tam mají cyklostezku zřízenou už pár let, i pro bruslaře, a to po celý rok, kdy neleží sníh. To je charakter Hlavní třídy – kdysi Závody míru na kolech, dneska cyklostezka a in-linová trasa. To, že se tímto koridorem jezdí závody, letos tedy světový pohár v in-linovém bruslení LifeInLine Tour 2012, to je pro Ostravu jen dobře a obyvatelé Poruby každou malou kulturní nebo sportovní akci vítají. Není jich totiž mnoho.
In-linové bruslení je navíc zábava ekologicky nijak náročná, to prach z nekvalitního adhezního povrchu byl horší. Tvrzení, že Palyza nechal upravit přechody na Hlavní třídě kvůli in-linovým bruslařům, by pak bylo třeba ještě doplnit podobnými slovními kreacemi, na příklad, že Palyza dal opravit Alšovo náměstí kvůli vánočním trhům a rodinám s dětmi, které se tam prohánějí na všelijakých šlapadlech, trojkolkách, koloběžkách, nebo jen tak po svých prohánějí holuby. A také zřejmě starosta Palyza nechává často zkracovat trávníky na Havlíčkově náměstí proto, aby tam pobíhající pejsci nechytali klíšťata. Palyza také nechává každoročně opravovat a natírat stovky laviček, na kterých sedávají různí lidé různého stáří, i bezdomovci, dokonce i psi a ještě na ně někdy kálejí ptáci.
Protože Palyza jednou přihraje nová dětská městečka rodinám s dětmi, příště stojánky na sáčky pejskařům, pak zase kus cyklostezky cyklistům, na příště upravenou dráhu bruslařům a někdy jindy třeba kurty milovníkům basketu a tenisu, bylo by dobré, kdyby aktivní redaktoři pronajali plácek a svolali tam občany Poruby, ať si to mezi sebou a se svým starostou vyříkají sami. Případně ať si každý nespokojený příchozí občan do Palyzy bouchne. Možná by k překvapení oněch nazlobených redaktorů nikdo nepřišel. Tedy až na zástupce Ostravských komunikací, a.s., pokud si ovšem firma raději neobjedná nějaký šikovný PR článek o tom, jak jsou její manageři ve svých úsudcích bezchybní, akorát musejí, chudinky politováníhodné, komunikovat s neschopnými dodavateli a stejně neschopnými odběrateli. Je docela možné, že by porubští občané spíše podpořili svého starostu nežli managery Ostravských komunikací.
Je smutné, že výdaje, spojené s nepovedenými adhezními koberci neberou konce. Vypukla totiž kauza, na které zaručeně vydělají advokáti obou stran, ale to bude asi tak veškerý užitek. PČR totiž prý od nespokojeného občana Lumíra Cyruse obdržela podnět k prošetření, proč radnice v Porubě zničila nové zpomalovací pásy, respektive proč dala odstranit ony nekvalitně položené, drolící se adhezní koberce, jejichž spornou kvalitu de facto přiznal mluvčí samotných Ostravských komunikací. Na druhé straně obec ušetřila, protože se nepodařilo žádnému in-linovému bruslaři naprášit si do koleček oddrolený adhezní materiál a vybourat se. I tady by si šikovný advokát zajisté poradil. Jenže by zaplakala pokladna obecní – obec je majitelem komunikace, a tak je na její straně zodpovědnost za stav komunikace.
Občan Lumír Cyrus v souvislosti s odstraněním nekvalitního adhezního povrchu a jeho nahrazením prostorovými obrazy před přechodem pro chodce podle svých slov podal trestní oznámení na neznámého pachatele s podezřením na zneužití pravomoci veřejného činitele a porušení povinností při správě cizího majetku. Jak se ale ukazuje, problém je širší a v náhledu z více úhlů je možno pozorovat více viníků nepovedené akce s dobrým záměrem. Někdo však vidí nepovedenou akci právě v položení oněch zpomalovacích pásů v té kvalitě, jakou vykazovaly. Nebude asi lehké vykutat jádro sporu, označit viníka a prokázat mu zlý úmysl. Nakonec možná ten zlý úmysl je jinde, než se pro začátek prezentuje.